35 van de 35 workshops gevonden.

Workshops
Sessies

Superdiversiteit als het nieuwe normaal: ook in onderwijs?

Dirk Geldof (Universiteit Antwerpen & Kenniscentrum Gezinswetenschappen Odisee)

Vlaanderen is superdivers, niet alleen in de grote steden, maar ook in centrumsteden als Sint-Niklaas. Eén op drie inwoners van Sint-Niklaas heeft een migratieachtergrond, en meer dan de helft van de kinderen.

Tienerbrein anno 2025: over hoe recente neurobiologische inzichten jouw klasmanagement effectiever kunnen maken.

Dominique Roos (AMODO BV)

Met een klas vol pubers omgaan is misschien wel de grootste uitdaging die je als leerkracht ooit zult hebben. Daarnaast leven we in een maatschappij die in een snel tempo verandert wat gepaard gaat met de nodige klassituaties die ' nieuw' zijn en waar we niet altijd een passend antwoord op hebben.

Wanneer het helemaal foutloopt: tussenkomen bij incidenten!

Christopher De Conynck (Delta Personal Training)

De maatschappij evolueert, de school evolueert mee. Conflicten die tot een fysieke uitbarsting leiden komen meer en meer voor. Wanneer je wordt geconfronteerd met een acute noodsituatie, verzeild geraakt in een crisismoment waarbij een fysieke tussenkomst zich opdringt... Hoe pak je dat aan? Wat is je positie volgens de wet? Wat kan/mag/moet je doen? Wat is een no-go?

Werken aan sterke teams - voor leidinggevenden

Kaatje Nevelsteen

In deze interactieve sessie verkennen we hoe je kan werken aan je team zodat het een krachtig en effectief team wordt. Je krijgt concrete handvatten om een cultuur van vertrouwen, betrokkenheid en samenwerking te creëren.

Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek

Tim Surma (Expertisecentrum Onderwijs en Leren)

Lessen geven waarin élke leerling de kans krijgt bij te leren, is en blijft de kerntaak van een leraar. Om tot een goede les te komen, is het belangrijk om te begrijpen hoe en wanneer leerlingen bijleren, wanneer het enkel 'lijkt' alsof er geleerd wordt en wat het leren belemmert. In het boek 'Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek' vertalen de auteurs de meest recente wetenschappelijke inzichten op het vlak van leren en instructie naar de klaspraktijk.