35 van de 35 workshops gevonden.

Workshops
Sessies

Hoe help ik kinderen met autisme en/of ADHD op school?

Ellen De Stoop (BB-aut vzw)

Een sessie waarin ik je meeneem in de wondere wereld van autisme en ADHD. Ik geef een korte theorieles over wat deze "beperkingen" allemaal kunnen inhouden. Na dit gedeelte geef ik concrete voorbeelden, tips en handvaten zodat je als leerkracht of begeleider op school kinderen met autisme kan begrijpen en aanvoelen zowel in de opvang, tijdens de les of tijdens de pauzes.

Hoe omgaan met gelijkenissen en verschillen in het onderwijs?

Wim Van den Broeck (Vrije Universiteit Brussel)

Door de toegenomen heterogeniteit van onze klassen lijkt het moeilijker dan ooit om de voorgeschreven gemeenschappelijke doelen te halen voor alle leerlingen. Leerkrachten werden daarom geadviseerd zoveel mogelijk te differentiëren om tegemoet te komen aan de verschillen. In de lezing staan we stil bij de gevolgen van meer gedifferentieerd of geïndividualiseerd onderwijs en proberen we enkele richtlijnen mee te geven.

Hoe weet je wie de leerstof beheerst vóór de toets eraan komt?

Kristel Vanhoyweghen (Expertisecentrum Onderwijs en Leren)

Goede evaluatie is veel meer dan enkel toetsen en beoordelen. Het is ook een krachtig middel om te checken wie het begrepen heeft en wie niet, om de kwaliteit van je instructie te versterken, om het vervolg van je les richting te geven én het biedt leerlingen optimale kansen om beter te leren. Een cruciaal element daarbij is feedback. Hoe kun je zorgen dat leerlingen aan de slag gaan met je feedback en ook zelf feedback vragen? En hoe houd je het geven van feedback haalbaar voor jezelf?

Inspiratiesessie: kracht- en talentgericht werken

Fem Cnudde (Konekt vzw)

Inspiratiesessie Kracht- en Talentgericht Werken

Wat is nu eigenlijk een talent? Hoe ontdek je eigen talenten en hoe zet je ze in? Hoe werk je talentgericht als team en hoe ondersteun je je leerling in de zoektocht naar talenten?

Keynote : the Founder

Arnoud Raskin (Mobile School VZW)

Arnoud vertelt het verhaal van 'het waarom' en 'het hoe' waarmee hij begon als student-ondernemer op de designschool met een missie om de wereld te veranderen.

Kwaliteitsvol onderwijs met diverse leerlingen

Aurélie Van Peer (KU Leuven)

Diversiteit en kwaliteitsvol onderwijs kunnen perfect samengaan, maar dit gebeurt niet vanzelf. Tijdens deze lezing zal de spreker drie factoren bespreken die bijdragen aan het succes van scholen

Meertaligheid versus Nederlands. Een valse tegenstelling!

Piet Van Avermaet (Universiteit Gent)

Sinds de eerste PISA resultaten van 2000 weten we dat sociale ongelijkheid in onderwijs in Vlaanderen een hardnekkig probleem is. In het verklaren van deze ongelijkheid wordt taal (i.e. de kennis van de dominante taal) vaak naar voor geschoven als de belangrijkste ? Zoniet de enige oorzaak.

Minder werkdruk, meer werkgeluk in het onderwijs

Steffie De Baerdemaeker

Een job in het onderwijs?

Schoon, fantastisch, zinvol! (En niet slecht betaald en veel congé, naar het schijnt.)

Maar blijkbaar niet altijd simpel om vol te houden. Te veel bevlogen onderwijsmensen hebben het gevoel te weinig met de essentie van hun job bezig te zijn. Anderen zitten een te groot deel van het schooljaar op hun tandvlees, vallen langdurig uit of verlaten het onderwijs. Intussen wordt het lerarentekort alleen maar groter.

Movement Therapy

Tom Stevens (GRITstudio)

Tijdens de sessies "Movement Therapy" werken we rond bewustzijn/wording en verbinding vanuit beweging. Op een intuïtieve manier probeer ik mensen te laten connecteren met het eigen lichaam (body-mind), anderen en de omgeving. Steeds met terugkoppeling en insteken naar mentaal-emotionele patronen.

Startkracht! Begeleiden van startende leraren.

Bart De Lathouwer (Arteveldehogeschool)

Startkracht is een digitaal ondersteuningsinstrument voor startende leraren en voor begeleiders van deze starters. Bij dit professioneel ontwikkelingsinstrument is de beginnende leraar eigenaar van zijn leren en biedt het de mogelijkheid om begeleiding vanuit de de diverse kanten af te stemmen op zijn eigen ervaren noden.