Omschrijving:
Autisme is geen onbekende meer in onze maatschappij, ook niet in het onderwijs. Kinderen en jongeren met autisme begeleiden in de klas, is echter niet altijd vanzelfsprekend. Er duikt al eens gedrag op dat we moeilijk begrijpen waardoor onze goedbedoelde instructies of uitleg een ander effect lijken te hebben. Hoe komt dat en vooral, wat kunnen we dan anders doen?
<br>
Deze lezing neemt je mee in de basis van autismevriendelijk onderwijs. We nemen daarvoor 'flow' als uitgangspunt; je goed voelen én goed functioneren. Want dat willen we graag bereiken voor al onze leerlingen. Flow vraagt een evenwicht tussen wat je brein (aan)kan en wat de omgeving van je vraagt. In deze lezing krijg je een overzicht van de meest gebruikte verklaringsmodellen over het autistisch brein. Dit doet ons bepaald gedrag niet enkel beter begrijpen, maar geeft ook meteen inspiratie. Daarnaast werpen we een blik op wat we als omgeving vragen. Hoe duidelijk en voorspelbaar zijn we in het onderwijs? Hoe kan het anders? Je krijgt tips om je eigen communicatie autismevriendelijk(er) te maken.<br>
Deze lezing is een basisopleiding, gericht naar onderwijsprofessionals die werken met leerlingen met autisme met een normale begaafdheid. Voorkennis van autisme is niet nodig. Sessie(s):
- 08.30-10.15u: nog 0 plaatsen beschikbaar (capaciteit: 50 deelnemers).
- 10.45-12.30u: nog 9 plaatsen beschikbaar (capaciteit: 50 deelnemers).